Care sunt pașii corecți în implementarea unui proiect de design interior?

Odată ce am terminat faza de design și proiectare, este momentul să trecem de la idee la realitate. Cum facem asta? Printr-o planificare bună a lucrărilor și prin dirijarea tuturor echipelor angrenate în realizarea proiectului.

Pentru ca randarile 3d sa devina realitate, este nevoie de o buna planificare a implementarii si de urmarirea lucrarilor pe toata durata lor
Pentru ca randarile 3d sa devina realitate, este nevoie de o buna planificare a implementarii si de urmarirea lucrarilor pe toata durata lor. Imaginea face parte din proiectul de design Casa Phi.

Spre deosebire de proiectul de design care parcurge de fiecare dată aceleași etape, implementarea proiectului diferă de la proiect la proiect. În funcție de lucrările necesare, de cerințele beneficiarului sau de structura echipei de construcțîi, unele etape se pot suprapune.

Din experiență proiectelor realizate până acum, am sumarizat mai jos care sunt pași generali pentru implementarea unui proiect de renovare parțială (schimbarea finisjelor și update-uri la instalațîi) sau completă (schimbarea finisajelor, schimbarea completă a instalațiilor și alte lucrări).

1.Start implementare: prima întâlnire pe șantier cu constructorul și lansarea comenzilor

În această etapă, ne întâlnim cu constructorul și îi predăm mapă de șantier. Short reminder, mapă include toate planșele proiectului tehnic (planuri electrice, de instalațîi, stereotomii, plan de vopsitorie etc.) și proiectul 3D cu randarile fotorealiste. Îi explicăm acestuia întregul proiect și clarificăm acolo unde există nelămuriri.

Pentru o bună organizare și coordonare a lucrărilor pe șantier, cel mai folositor instrument este programul de șantier realizat și furnizat de constructor. Acesta ne va comunica în scris toate lucrările de pe șantier în ordinea realizării lor și termenele de execuție a fiecărei etape.

Transpunem totul într-un tabel de proiect căruia îi adăugăm și termenele de livrare al finisajelor și produselor comandate, astfel încât toate părțile implicate să fie la curent cu desfășurarea lucrărilor: echipa de construcție să își poată coordona lucrările de montaj, arhitectul să aibă în vedere că termenele furnizorilor sunt respectate, iar clientul să aibă o vedere de ansamblu asupra desfășurării proiectului.

Echipa de construcție incepe treaba. Dacă este nevoie de schimbarea finisajelor, primele lucrări sunt cele de decopertare a finisajelor existente și debarasarea molozului rezultat. Acesta din urmă este în general un serviciu furnizat de echipa de construcții.

Plansele tehnice rezultate in urma proiectului de design sunt bazele de la care porneste implementarea. Este important ca ele sa fie respectate si, in cazul in care este nevoie de adaptari ale acestora la fata locului, este recomandat ca proiectantul sa fie consultat.
Plansele tehnice rezultate in urma proiectului de design sunt bazele de la care porneste implementarea. Este important ca ele sa fie respectate si, in cazul in care este nevoie de adaptari ale acestora la fata locului, este recomandat ca proiectantul sa fie consultat.

 

2. Lansarea comenzilor de finisaje

Primele piese de care este nevoie pe șantier sunt  cele încastrate – baterii încastrate, rezervoare pentru wc-uri încastrate, rigole, cazi incastate, spoturi încastrate, etc. Acestea sunt montate într-o faza incipientă a lucrărilor, așa că este important să fie livrate pe șantier la timp pentru a permite workflow-ul proiectului și pentru a nu crea timpi morți. De aceea ne concentrăm pe a le comandă primele.

În următoarea perioada se comandă și restul finisajelor (plăcile ceramice, parchetul) și sanitarelor (vase wc, lavoare, cadite dus, cazi free-standing, baterii neincastrate), ușile, iluminatul tehnic, aparatajul electric. În programarea comenzilor, ținem cont și de timpii de livrare și de spațiul de depozitare disponibil la furnizor sau pe șantier, în cazul în care acesta ajung mai devreme.

3. Modificarea instalațiilor

După decopertarea finisajelor existente (daca este cazul), următorul pas pe șantier este modificarea instalațiilor electrice, sanitare și termice și conform proiectului tehnic. Se modifică traseele instalațiilor, se montează încălzirea în pardoseală sau modifică pozițiile caloriferelor conform schițelor tehnice și se montează piesele încastrate din băi. Tot în această faza se vor realiza sau modifică și traseele pentru instalația de răcire (aere condiționate, climatizari).

Comunicarea dintre constructor, echipa de proiectare și beneficiar este foarte importantă. Constructorul va ține legătură constant cu project managerul sau cu arhitectul responsabil de proiect pentru clarificări sau notificări despre situațiile care necesită modificări ale proiectului. Ne asigurăm că echipa de construcție are toate schițele tehnice ale produselor ce urmează a fi instalate.

Odată ce lucrările au fost realizate, PM-ul sau arhitectul realizează o vizită pe șantier și verifică dacă instalațiile au fost realizate conform desenelor tehnice.

În această etapă, furnizorii de uși pot lua măsurătorile de goluri existente pe șantier. În funcție de schițele tehnice ale modelului de ușa ales, vor trimite constructorului dimensiunile necesare pentru golurile finite, astfel încât să fie făcute modificările necesare la pereți.

Între timp, produsele comandate la faza anterioară pot ajunge pe șantier. Acestea trebuie verificate și numărate la livrare, așa încât eventuale piese lipsa sau deteriorate să fie notificate către furnizor în cadrul perioadei de grație când returul este posibil.  Responsabilitatea verificării livrărilor se stabilește la începutul proiectului (poate fi a beneficiarului, constructorului sau project manager-ului).

In cazul renovarii unui spatiu intr-un imobil vechi, decopertarea finisajelor existente si scoaterea instalatiilor vechi vin mereu cu surprize. In acest caz este sanatos sa alocati timp suficient acestei etape si sa fiti flexibili pentru adaptarea proiectului si, mai ales, a bugetului pentru constructii.
In cazul renovarii unui spatiu intr-un imobil vechi, decopertarea finisajelor existente si scoaterea instalatiilor vechi vin mereu cu surprize. In acest caz este sanatos sa alocati timp suficient acestei etape si sa fiti flexibili pentru adaptarea proiectului si, mai ales, a bugetului pentru constructii.

 

4. Modificări și reparații la pereți, plafoane și sapă

În timp ce se finalizează modificările instalațiilor, se pot începe lucrările la nivel de pereți și plafoane: reparații, îndreptări de pereți, replacari cu gips-carton dacă este nevoie, etc.

În cazul spoturilor sau șinelor încastrate în plafon, trebuie să se știe din această faza care este modelul de corp de iluminat ales și poziția acestora pe tavane, astfel încât structura metalică a plafoanelor din gipscarton să fie realizată în concordanță cu acestea. Dacă plafonul nu este placat cu gips-carton pe structura metalica, atunci nu este posibilă montarea niciunui corp de iluminat încastrat si se vor alege doar corpuri aplicate.

Se continuă cu lucrări la nivel de pardoseală. Dacă sunt diferențe de nivel că o consecință a decopertarilor sau sapă existența a necesitat multiple reparații în urmă modificărilor de instalațîi, se toarnă o sapă de egalizare.  Dacă există diferențe minore sau dacă sapă existența are anumite defecte ce pot influență montajul parchetului, atunci se toarnă o sapă subtire, autonivelanta.

Pardoseală trebuie să fie la același nivel în toate camerele, însă finisajele rareori au aceleași grosimi. O placă de parchet poate fi mai groasă decât o placă de gresie. De aceea, este foarte important că în această etapă echipa de construcție să fie informată despre tipul finisajelor, dimensiunile și grosimea acestora, modul de montaj și alte detalii relevante.

Dacă în etapă anterioară furnizorii de geamuri și-au luat măsurătorile necesare, în această faza pot deja monta tâmplăria exterioară a casei. În urmă modificărilor de instalațîi și a montajului de tâmplărie, se vor face reparații la pereți: se replacheaza cu rigips sau se gletuieste, și se poate aplică amorsă și eventual prima mâna de vopsea.

Dupa decopertarea placilor din bai, este posibil sa fie nevoie de placari sau replacari ale peretilor cu placi de gips-carton. Acest lucru poate fi o solutie si pentru indreptarea unor pereti starmbi. In aceste cazuri dimensiunile camerelor de vor micsora cu cativa centrimetri si este recomandabila o remasurarea, mai ales pentru stereotomiiloe placilor din bai.
Dupa decopertarea placilor din bai, este posibil sa fie nevoie de placari sau replacari ale peretilor cu placi de gips-carton. Acest lucru poate fi o solutie si pentru indreptarea unor pereti starmbi. In aceste cazuri dimensiunile camerelor de vor micsora cu cativa centrimetri si este recomandabila o remasurarea, mai ales pentru stereotomiiloe placilor din bai.

 

5. Montajul finisajelor și sanitarelor

De  aici înainte amenajarea prinde contur și începe să semene cu randarile.

Designerul sau project manager-ul realizează o vizită pe șantier și explică meșterilor stereotomiile placarilor, mai exact cum vor fi tăiate și aranjate plăcile. Această este totodată o ocazie bună de a verifică on site dacă desenul se potrivește cu cotele rezultate în urmă lucrărilor din șantier sau dacă e nevoie de adaptări ale stereotomiilor la noile dimensiuni. În acest moment se alege și chitul de rosturi pentru plăci. În general alegem culoarea chitului cât mai apropiată de cea a plăcilor, însă pot fi și cazuri când rosturile au un rol important în estetică și atunci culoarea este diferită.

În funcție de modelul de ușa ales, furnizorul de uși va specifică unde va fi ruperea de pardoseală. Ce înseamnă asta mai exact? Între camere finisajul de pardoseală va trebui întrerupt, iar această întrerupere trebuie mascată cu un profil metalic sau un cordon de pluta. Profilul trebuie așezat în dreptul mijlocului foii de ușa, astfel încât acesta să nu fie vizibil când ușa este închisă.

Cei mai mulți producători și montatori de parchet recomandă întreruperea parchetului între camere, pentru a preveni denivelarea lui din cauza tensiunilor care se creează pe o suprafață mare (chiar și la parchetul laminat).

După placarile cu ceramică în băi, are loc montajul bateriilor încastrate, a rigolei, dușului sau a căzii.

După montajul plăcilor ceramice, se vor monta parchetul, plintă sau  profilele decorative de pe pereți. Recomandăm că parchetul montat să fie protejat ulterior cu carton ondulat până la finalizarea amenajării.

 

L:a instalarea placilor ceramice este foarte importanta experienta si finetea faiantarului. Pentru taierea, manilularea si montajul placilor mari (de la 120x120cm in sus) sunt necesare si echipamente speciale pe care echipa de mesteri trebuie sa le aiba: taiere cu jet de apa, ventuze pentru manipulare placilor XL, etc.
La instalarea placilor ceramice este foarte importanta experienta si finetea faiantarului. Pentru taierea, manipularea si montajul placilor mari (de la 120x120cm in sus) sunt necesare si echipamente speciale pe care echipa de mesteri trebuie sa le aiba: taiere cu jet de apa, ventuze pentru manipulare placilor XL, etc.
Montajul parchetului se realizeaza de obicei de catre echipe specializate, mai ales pentru parchetul stratificat sau masiv.
Montajul parchetului se realizeaza de obicei de catre echipe specializate, mai ales pentru parchetul stratificat sau masiv.

6. Montajul ușilor interioare

Odată montat parchetul, se pot monta și ușile. Este recomandat că montajul să fie realizat de furnizori și nu de către echipa de construcțîi, pentru a se putea păstra garanția oferită de producător. La finalul montajului, se va face recepția lucrărilor și se va semna un proces verbal care atestă recepția.

Asemănător parchetului, și ușile pot fi protejate cu carton pentru a evita posibile zgârieturi cauzate de alte lucrări.

7. Comandă de mobilier în paralel cu șantierul

După finalizarea pereților, plafoanelor, șapei și placarilor din băi, producătorul de mobilier pe comandă  poate veni pe șantier pentru măsurătorile necesare pentru execuția mobilierului custom-made.

„De ce nu se pot lua măsurătorile mai rapid?”, ai putea întreba. Pentru că majoritatea pieselor de mobilier sunt gândite personalizat pe anumite spații, din perete în perete sau din pardoselaa în tavan, fapt care necesită dimensiunile finite ale casei.

„De ce nu se iau măsurătorile după finalizarea șantierului?”. Pentru că termenul de livrare oferit de majoritatea producătorilor de mobilier este de minim două luni. Astfel, la finalizarea lucrărilor de pe șantier mobilă se poate monta și tu te poți bucură mai rapid de casă ta.

Pentru că un proiect de mobilier include multe cunoștințe tehnice de specialitate, după ce își va lua măsurătorile de pe șantier, se va organiza o întâlnire cu producătorul de mobilier. Se vor discuta ultimele detalii ale pieselor de mobilier înainte de a le pune în execuție.

Foarte important în această etapă este să ai deja lista cu electrocasnicele pe care le vei avea și să o furnizezi producătorului de mobilă. Totodată, când va începe montajul mobilierului, este nevoie că electrocasnicele să fie deja livrate pe șantier pentru a putea fi încorporate în mobilier.

Tot în paralel cu montajul finisajelor se pot plasa comenzile pentru produsele comandate online. La fel că și în cazul finisajlor, ordinea comenzilor va ține cont de termenele de livrare. Dacă nu există un spațiu de depozitare separat de șantier, atunci este recomandat că piesele comandate de-a gata nu ajungă în șantier înainte de montajul parchetului.

8. Finisajele finale: vopsitoria finală, montajul tapet sau al altor decoruri

Începem să ne apropiem de finalizarea lucrărilor de construcție. În această etapă se da a două mâna de vopsea se montează tapetul, profilele decorative, cărămidă aparență sau alte decoruri de pereți, în funcție de proiect.

Recomandăm că înainte de aplicarea tapetului sau a decorurilor, acestea să fie verificate cu atenție să nu aibă defecte de culoare, desen, material. Odată montate, schimbarea lor implică eforturi considerabile, atât financiare, cât și de timp și muncă. În astfel de situații, este mai bine să fii precaut și să verifici cu minuțiozitate că totul este ok.

După finisajele finale, se montează corpurile de iluminat general: spoturi, sine încastrate/aplicate, și aparatajul: prizele și întrerupătoarele. Totodată, acum se pot monta și caloriferele și plintă..

9. Recepția lucrărilor construcții

La finalul lucrărilor de construcție, se organizează o întâlnire cu beneficiarul, constructorul și pm-ul/arhitectul, și se va face recepția lucrărilor.

Pe parcursul lucrărilor se fac verificări de către beneficiar, project manager și/sau arhitect și eventuale neconcordanțe vor fi reparate la faze anterioare. Recepția finală trece în revista defecte la finisare finale. Se agreează, dacă este cazul, o lista de retușuri și reparații. Reparațiile majore se pot realiza acum, însă retușurile minore se vor face după montajul mobilierului. Și asta pentru că, în general după montarea mobilierului pe comandă, care de obicei implică manipularea unor piese mari și montaje exacte, va fi nevoie de anumite retușuri la pereți și tavane.

Chiar dacă au finalizat lucrările principale, echipa de construcțîi nu a terminat încă treaba. Unele lucrări se vor face după montajul mobilierului, cum ar fi: retușuri la pereți, racordurile electrocasnicelor și montajul corpurilor de iluminat decorative.

10. Curățenia după construcții

La asta poate nu te-ai gândit :). Da, lucrările de construcție sunt messy, iar pentru montajul mobilierului pe comandă spațiul trebuie să fie curat. Așa că, după încheierea lucrărilor de construcțîi, îți recomandăm să contractezi o firma de curățenie care să pregătească casă pentru următoarele etape.

Curatenia dupa contructii este o etapa importanta. Dupa o curatare profesionala, mare parte din praful din casa este eliminat.
Curatenia dupa contructii este o etapa importanta. Dupa o curatare profesionala, mare parte din praful din casa este eliminat.

11. Montajul mobilierului pe comandă

Montajul mobilierului poate dura de la 5 zile la 15 zile, în funcție de proiect, timp în care arhitectul sau pm-ul va merge pe șantier de 2-3 ori pentru clarificări și pentru discuții tehnice cu echipa de montaj.

De cele mai multe ori, pe parcursul montajului apar situații care necesită mici modificări ale proiectului. Cele care nu influențează design-ul sunt rezolvate pe loc împreună cu arhitectul, iar cele care pot avea impact mai mare se decid împreună cu beneficiarul.

La finalul montajului se va face o recepție pentru a vedea dacă sunt elemente de retușat. În urmă acesteia se va face un proces verbal cu toate retușurile agreate de comun acord pentru mobilier.

În funcție de ce e pe lista, rezolvarea lor poate dura câteva zile sau câteva săptămâni (mdf-ul vopsit durează mult, așa că dacă apare o ușa de mdf vopsit zgâriată, înlocuirea durează mai mult), însă în general retușurile nu vor afecta mutarea și rezolvarea lor nu creează deranj ulterior.

 

Montajul mobilierului la comanda se face dupa curatenia de dupa constructii si dureaza intre cateva zile si 2 saptamani, in functie de marimea casei.
Montajul mobilierului la comanda se face dupa curatenia de dupa constructii si dureaza intre cateva zile si 2 saptamani, in functie de marimea casei.

12. Retușurile finale. Racordurile electrocasnicelor, montajul corpurilor de iluminat decorative

După finalizarea montajului de mobilier, echipa de construcții revine pentru a face retușurile finale, pentru a realiza racordurile electrocasnicelor încorporate în mobilier și pentru a monta corpurile de iluminat decorative3

13. Livrarea mobilierului comandat online. Curățenia finală

Concomitent cu pașii enumerați mai sus se pot livra produsele comandate online. După motajul mobilierului pe comandă, se pot despacheta și monta și piesele mari cumpărate de-a gata (comode, mese, scaune, etc)

Ne apropiem de final, așa că este necesară o nouă curățenie.

15. Montajul draperiilor și perdelelor, desfacerea covoarelor, aranajarea finală a casei

Textilele și piesele tapițate se montează după curățenia finală. Aici ne referim la perdele, draperii, covoare, paturi și canapele. În cazul în care vor mai fi alte montaje și livrări, recomandăm să lăsăți la apartament cipicei pentru a evita pe cât posibil prafuirea parchetului.

16. Mutarea și ședința foto

Gata! Te poți mută în nouă ta casă!

Ședința foto de final de proiect se poate face înainte sau după mutare.

Sedinta foto de la finalul amenajarii dureaza intre 3 si 5 ore. De obicei, beneficiarii vor primi intreg setul de poze, pe care le vor putea folosi in cazul in care in viitor vor vinde sau vor inchiria spatiul.
Sedinta foto de la finalul amenajarii dureaza intre 3 si 5 ore. De obicei, beneficiarii vor primi intreg setul de poze, pe care le vor putea folosi in cazul in care in viitor vor vinde sau vor inchiria spatiul.

Câteva sfaturi înainte de a începe implementarea

La finalul articolului, vrem să îți oferim și câteva sfaturi utile:

  • Fii flexibil și deschis la schimbare: în timpul implementării vor apărea lucruri pe care nu le poți anticipa și pentru care sunt necesare adaptări ale proiectului inițial. Important este că mereu se găsesc soluții, cu atât mai mult când lucrezi cu oameni care sunt dispuși să le găsească.
  • Fii implicat: pe parcursul proiectului vei fi mereu în contact cu arhitectul sau pm-ul, cu constructorul sau diverși furnizori. Vor apărea momente în care trebuie să faci alegeri și să iei decizii, așa că ia în calcul că trebuie să aloci timp și energie pentru implementare.
  • Alocă timp: va fi nevoie să integrezi în programul tău de zi cu zi timp necesar pentru vizite în showroom-uri, vizite pe șantier, realizarea receptiilor etc.
  • Fii atent la raportul calitate-preț: unele servicii sau produse pot părea la prima vedere mai scumpe decât altele, însă pentru a evalua corect un cost este nevoie de o privire de ansamblu. De cele mai multe ori, un cost mai ridicat este justificat de calitatea lucrării, serviciului sau produselor, deci de un rezultat final bun care în final va scuti multe alte cheltuieli nedorite;
  • Cunoaște bine colaboratorii: dacă furnizorii sunt aleși de ține și nu sunt recomandați de echipa de designeri, atunci îți sugerăm să apelezi mereu la recomandări și să te interesezi foarte bine despre cum lucrează;

Inca nu ai proiectul de design?

Daca vrei sa incepi un proiect de design interior si vrei sa afli mai multe despre proces si cum sa alegi designer-ul potrivit, am scris un articol despre pasii unui proiect de design de interior si un altul cu sfaturile noastre la inceputul unui proiect de design.

 

Sursa foto: Unsplash.com

About the author

Interior designer

Recent Works

design interior apartament maximalist jooca studio
dormitor minumalist zen
design interior minimalist microciment